Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

30 juni 2006

Lotteri

Det lilla samhället har dans och lotteri på fredagskvällarna.
Familjen gick dit för att hälsa på farmor som sålde räklotter och köpa några nallelotter.

Lillasyster vann 3:e pris på första lotten.
En brun, ganska stor nalle som hon tog i sin famn direkt och logiskt döpte till Björn.

Något mulet i stil med senaste veckans väder drog fram över storasysters ansikte. Hon gick till farmor och fick mer pengar. Ingen vinst. Mamma plockade fram plånboken igen. Ingen vinst. När vi kom tillbaka igen sa farbrorn i lottkiosken:

"Och lillasyster har ju vunnit."
"Jo, det är därför det svider så i storasysters hjärta"
svarade mamman.
"Vinner hon inte kan jag alltid fixa en sån där grön sak" sa han lite diskret.
"Åh så snällt" svarade mamman.
"Ja, det är ju ingen som ser det" sa han och lade fram en grön val/delfin på disken.

När lotterna var öppnade var det fortfarande ingen vinst så storasyster fick den gröna saken och vi gick hem. Efter lite muttrande över att den inte var rosa gick vi hemåt. På hemvägen sa hon:

"Jag har bestämt vad den ska heta. Den ska heta Philip för det passar ju."

Dagiskärleken spökar även på sommarlovet! Och passar namnet? Bedöm själva!

8 Comments:

  • At 30 juni, 2006 21:46, Blogger Bantartant said…

    Mycket passande namn, och snäll farbror.. det är alltid tråkigt när man inte vinner själv och andra vinner runt en.
    Dagiskärlek är inte att förakta! Storasyster har bestämt vem hon ska gifta sig med, att de bygga ett hus. Blivande maken ska måla och snickra säger hon, själv ska hon inte göra någonting...?? OK... jämlikhet??

     
  • At 30 juni, 2006 21:56, Blogger Cissi said…

    Underbar. Det finns ingen rättvisa, när vi senast var på Grönan vann min dotter, som knappt brydde sig, en fin nalle och kompisen som verkligen ville vinna fick ingenting. Och sedan vann jag en jätte-Toblerone på choklad-hjulet. Jag visste innan att jag skulle vinna, har extrem tur med såna där fortuna-hjul...

     
  • At 30 juni, 2006 22:17, Blogger Prinsessmamman said…

    bantartant: Hon har fattat precis vad det handlar om!! Gäller ju att se om sitt hus! =)

    frk Bokmal: Jag vann en jättetiger på lotteri när jag var liten. Han var lika stor som en 5åring och levde i många år. Nu vet jag inte var min älskade "Tigge" finns, om han finns! Jag vann en sån där jättetoblerone på Liseberg en gång, med en massa små inuti. Jösses vad jag åt!! =)

     
  • At 30 juni, 2006 23:09, Blogger Cissi said…

    Jag vet, inte bra för strand-looken...

     
  • At 01 juli, 2006 16:15, Blogger Prinsessmamman said…

    Värre för dig! Jag vann i augusti - då var badsäsongen över!! Men du ser inte ut att ha såna gener så du kan nog äta hela sommaren utan risk!

     
  • At 01 juli, 2006 17:36, Anonymous Anonym said…

    Jag tycker Douglas hade varit coolt. Douglas Delfin, men det är klart, dottern kanske är för liten för att inse tjusningen med allitteration.

     
  • At 01 juli, 2006 21:56, Blogger Prinsessmamman said…

    Jag föreslog Valle Val men hon köpte inte det heller! =)

     
  • At 02 juli, 2006 23:57, Blogger Stina Lilja said…

    Philip är ju ett utmärkt namn. Det ser ju vem som helst att det är en grön Philip!

     

Skicka en kommentar

<< Home