Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

07 juli 2006

Glassminnen

Aftonbladet.se hade en liten nostalgitripp vad gäller glassar i dagens upplaga. Rolf tipsade om GB:s nostalgisidor för ett tag sen och de är också väl värda ett besök.

För att begränsa urvalet tänkte jag dock nöja mig med att gå down the memory lane vad gäller Aftonbladets lista.

  • Jenkapinne - minns jag inte, men vad i hela friden är popnuts?
  • Puckstång - vilket hemskt omslag den glassen hade. Den blev ju helt mosad och halva glassen satt kvar i pappret...
  • Cassata - med otäcka romdränkta bigarråer i. Minns att jag tog en sån en gång i tron att det var choklad och vanilj. Usch, så äcklig jag tyckte att den var. Blev så besviken...
  • Top hat - vilken mjuk strut den hade... Som segt smörgåsrån.
  • Päronsplitt - köpte vi alltid när vi var på stadens utomhusbad. Var så spännande med alla rekord som fanns på bilderna som låg med i glassen.
  • Jelly splitt - nog för att geléhallon är gott men det blev nog i mesta laget här va? Gelén närmast pinnen smakade just pinne. Urk...
  • Snack - mums! Marshmallows, glass, kolasås och jordnötter. Jag äter fortfarande gärna glass i skål med jordnötter och choklad/kolasås på. Varför försvann den glassen?!?

Vad har ni för glassminnen? Hemska och ljuvliga - dela med er!

9 Comments:

  • At 07 juli, 2006 19:59, Blogger Hannele på Hisingen said…

    Jag har ganska tråkig glassmak, jag saknar bardomens goda nougatglass, nu blir det oftast rom&russin, ägglikörglass till påsk, glögglass till jul och champagneglass till nyår (Björnen&Lejonet).

     
  • At 08 juli, 2006 02:09, Anonymous Anonym said…

    Tip top var en glass jag gillade som liten - och till min stora förtjusning har den ju kommit tillbaka igen! Annars kommer jag ihåg en glass som hade tuggummistång som pinne. Har för mig att glassen var gul och väldigt god, men jag minns inte helt. Får kanske kolla in nostalgisidorna på GB!

     
  • At 08 juli, 2006 02:12, Anonymous Anonym said…

    Bara moster igen... Jag hittade glassen! Bubbelpop (inget namn jag minns direkt) kostade fem kronor år 1985. Nå´n som har smakat?

     
  • At 08 juli, 2006 09:42, Blogger Prinsessmamman said…

    Moster: Ja, jag har ätit Bubbelpop också. Var ju lite lyxigt att få BÅDE glass OCH tuggummi. Det gällde ju att passa på när man fick nåt gott! =)

     
  • At 09 juli, 2006 17:09, Anonymous Anonym said…

    När jag var liten och vi åkte på en lång biltur, stannade vi alltid halvvägs och köpte Storstrut. Finns den kvar?

     
  • At 09 juli, 2006 19:34, Blogger Prinsessmamman said…

    Storstrut försvann för ca 15 år sen. Kom så många "roligare" strutar som konkurrerade ut den. Men jag åt den också när jag var liten... när jag orkade. Den var ju JÄTTESTOR tyckte man då!

     
  • At 10 juli, 2006 09:55, Blogger Trollmor said…

    När jag var liten var bvi väldigt mycket i Italien och där fanns en pinnglass....vanilj med istäcke med mintsmak...det blev ju xtra kallt i munnen och den var vidrig, ädå köpte vi den varenda gång...man blev nämligen grön i munnen efteråt...:)

    Bästa glassen finns oxå i Italien, i farmors stad finns/fanns en glassrestaurang där man kunde beställa tex köttfärssås och spagetti, pizza, ägg o bacon osv, allt var gjort av glass! det såg verkligen ut som mat, men smakade glass o .....nu blev nån nostalgisk...

     
  • At 10 juli, 2006 14:43, Blogger Prinsessmamman said…

    Åh vad det låter härligt med glassrestaurang! Bara man slipper vitlöksglass som ju finns på vitlöksrestauranger... Jag älskar vitlök men INTE i glass. I USA var vi på glassfestival. Det var mums!!

     
  • At 07 december, 2006 00:29, Anonymous Anonym said…

    Jag kommer ihåg puckstång vanilj, jordgubb, päron, och cocos.

     

Skicka en kommentar

<< Home