Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

09 februari 2007

Språkpoliser

Hej alla språkpoliser som liksom jag har svårt för "sär skrivningar" och andra språkfel. (kan inte hjälpa att mina ögon söker upp alla fel... och nu kliver jag ut på hal is för nu måste jag ju verkligen skriva perfekt när jag hackar på alla som inte gör det!)

Jag satt i bilen på väg hem och killen som drog vädret på radion pratade om hur det kunde bli i "södraste Sverige". Men hallå!? Finns det öht något som heter södraste? Borde väl vara sydligaste?!

Jag brukar också lägga ner för mycket energi på huruvida det ska heta "mest intressanta" eller "intressantaste". Min fröken lärde mig det förstnämnda och det håller jag fast vid, men jag tycks vara ganska ensam... Vad säger alla ni andra språkpoliser?

(vet iafl ett kusinpar som gillar språket - ska vi dra igång ett litet språkforum?!) =)

6 Comments:

  • At 09 februari, 2007 19:43, Blogger A L V A S - P A P P A ! said…

    på a svarar jag vet inte o på b svara jag samma som a.

    men! jag har hört södraste flera gånger o också tyckt att det låter skumt men kommit fram till tillräckligt många säger det för att det skall vara rätt. men å andra sidan googlar man södraste får man inte ens 2000 träffar medan sydligaste ger 197 000 träffar. vet inte om det är bevis för nåt men iaf ett klart tecken på vad som används mest.

    jag har också lärt mig mest intressanta och skulle aldrig använda ngt annat.

    EN SAJT SOM REDER UT DOM VANLIGASTE PROBLEMEN, YES JAG ÄR MED!

     
  • At 09 februari, 2007 22:15, Anonymous Anonym said…

    "Södraste" är bortom alla tvivel ett felaktigt och alltigenom förkastligt bruk av den fantastiska svenska ordfloran.

     
  • At 09 februari, 2007 22:21, Anonymous Anonym said…

    Håller med det senare inlägget. Jag är ingen språkpolis som vet var man ska sätta kommatecken osv. Men jag hör och ser när det böjs på fel sätt. Jag är med.

     
  • At 09 februari, 2007 23:23, Blogger Stina Lilja said…

    vad då sär skrivning? Jag för står ingen ting...

     
  • At 10 februari, 2007 11:06, Blogger Prinsessmamman said…

    Tack för ert medhåll! Känns skönt att veta att jag inte är ensam "galen"! =)

     
  • At 13 februari, 2007 18:46, Anonymous Anonym said…

    Din lillasyster är självklart med! Varför inte vår kära mor också? Hon har ju påpekat när vi har sagt fel genom åren, vilket jag faktiskt är väldigt tacksam för! Har du inte hört något från Baba och hennes mamma? De är ju givna språkpoliser de med!

     

Skicka en kommentar

<< Home