Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

15 mars 2007

Tips efterlyses!

Storasyster och lillasyster har bitit på naglarna i ca 1½ år. Trodde nog det skulle gå över men icke! Lillasyster biter så fort det sticker ut lite vasst, även på fötterna. Storasyster biter av ovana och har helt nedgnagda naglar.

Lillasyster petar dessutom nästan JÄMT i näsan och går omkring blodig i ansiktet och på pekfingret.

Hur får man dem att sluta?

Vi har testat "Stopp & väx" men det funkar inte. Vi har hotat med att näsan trillar av om man petar för mycket, men det hjälper inte heller.

Hjälp! Någon?

8 Comments:

  • At 15 mars, 2007 20:28, Blogger Bantartant said…

    Här biter storasyster i perioder. Men det brukar funka med nagellack, eller löfte om nagellack om hon inte biter. Men det funkar nog dessvärre inte på dina "inbitna" (förlåt kunde inte låta bli) nagelbitare.

     
  • At 15 mars, 2007 20:34, Anonymous Anonym said…

    Handbojor på ryggen? Fastlimmade tumvantar? Jag har själv varit "periodare" och klarat mig ur träsket! Hoppas att du får något bra tips!

     
  • At 15 mars, 2007 20:36, Blogger Prinsessmamman said…

    Bantartant: Jag har lockat med nagellack NÄR DET FINNS NÅT ATT MÅLA PÅ men det gick inte. Sen fick storasyster pröva med löftet att inte bita för det är farligt med nagellack i magen, men det gick inte så bra heller...

    Moster: Jo, det får bli nåt drastiskt snart!! =)

     
  • At 15 mars, 2007 21:37, Anonymous Anonym said…

    Våran tjej får nagellack när alla naglar blivit så långa så de går att klippa.
    Ett annat tips som min bror kört på sin dotter är kulor-i-burk. Hon fick fem kulor i burken varje morgon. Varje gång nån förälder såg henne med fingrarna i munnen plockades en kula bort. När burken var full fick hon följa med på stan o välja en leksak.

     
  • At 15 mars, 2007 23:49, Blogger Camillas lockar said…

    Kulor i burk har jag också hört ska funka. Fast jag bet själv på naglarna när jag var yngre och INGET kunde få mig att sluta. Bara fåfängan, när jag blev äldre...

     
  • At 16 mars, 2007 08:47, Blogger Trollmor said…

    Jag biter ju som bekant fortfarande på mina naglar... det GÅR inte att sluta!
    Det enda som hjälper just nu är pålimmade lösnaglar för dom är så attans hårda att bita på.
    (och snygga)
    Kanske inget alternativ till dina prinsessor dock...

     
  • At 16 mars, 2007 11:45, Blogger Prinsessmamman said…

    Kulor i burk så skulle vi nog ligga på minus... och så känns det som om det uppmuntrar smygbitande...

     
  • At 13 april, 2007 19:58, Anonymous Anonym said…

    Angående näspetande så visa på sfinxen som verkligen HAR tappat sin näsa.
    Han kanske petade för mkt i den.

    Hihi nä jag vet inte annars nåt bra knep. Är mer att jag biter på nagelbanden.

     

Skicka en kommentar

<< Home