Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

30 april 2006

Utläst

Prinsesspappan kom hem, storasyster är hos moster och lillasyster somnade, så då fick jag en stund i soffan med min bok, Jonas Gardells "Jenny". Eftersom jag alltid köpt och läst hans böcker direkt när de kommit ut så var jag ju tvungen att göra så även denna gången.

I "Jenny" söker Juha upp alla gamla klasskamrater för att få klarhet i vad som hände med Jenny på skolavslutningen i 9:an. Det är en mycket mörk berättelse som vevas upp och verkligheten 25 år efter är inte helt bekymmersfri den heller.

Har man läst "En komikers uppväxt" och "Ett ufo gör entré" så ska man absolut läsa även denna för att få ett litet avslut. Har man inte läst de två första ska man inte heller läsa denna, då ger den inget mer än den dystra eftersmak som jag sitter här med nu. Gardell kan verkligen beskriva hur urjävliga ungar kan vara och man läser med en klump i magen och hoppas att ens barn aldrig kommer att behöva hamna i en sådan klass.

2 Comments:

  • At 01 maj, 2006 13:53, Blogger Cissi said…

    Har faktiskt inte läst dem, men hört att de ska vara otroligt bra. Däremot berättade en högstadielärare att niorna får läsa den i svenskan, men de flesta gillar den inte, och det tyckte hon var tråkigt. Jag tänkte lite på det där, och tror att det kanske blir för nära inpå när man själv är mitt uppe i det, kanske behöver man ha lite mer distans, annars blir dom för jobbiga. Vad tror du, som läst dom?

     
  • At 01 maj, 2006 14:58, Blogger Prinsessmamman said…

    Tror det är nyttigt för skolelever att få läsa den, kanske reflektera över hur de själva uppträder mot sina kompisar. För de som känner sig träffade är det antagligen jobbigt och säkerligen ännu jobbigare för de som haft det tufft under sin skoltid, igenkänningsfaktorn liksom. Eftersom du inte läst dem - läs dem efter vartannat. Önskar jag nästan att jag gjort nu. Det har ju gått så många år mellan varje bok för mig men om ett tag kanske jag läser om dem alla 3, i sträck.

     

Skicka en kommentar

<< Home