Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

03 juni 2006

Tack

Jag fascineras ofta över att det är så svårt att säga det där lilla ordet TACK.
Lillasyster är duktig på att tacka när hon får något.
Storasyster gör det mer sällan.
Man får ofta påminna henne.

Igår hade vi en diskussion om att vara artig och tacka.
Hon har precis fyllt år och tackade med nöd och näppe för presenterna.
"De sa ju inte varsågod när jag fick presenterna, så då behövde jag ju inte säga tack" var hennes förklaring.
Jag sa att man tackar ändå.

På födelsedagen bjöd hon på glasspinnar på dagis.
"Hur många tackade?" frågade jag.
"Sofia och Ronja" svarade hon.
2 av de närmsta vännerna.
De övriga 30 sa inget...

Nu har vi kommit överens om att hon ska vara extra tydlig med att tacka så fort hon får något. Kanske kan hon dra med sig några fler som hör att "oj, man ska tacka". Nog för att de bara är barn men det är väl ändå i tid man ska böja det som ska bli krokigt?

Dessutom är det väl mycket roligare att ge något när man får ett tack tillbaks?!

7 Comments:

  • At 03 juni, 2006 15:49, Anonymous Anonym said…

    Det där med tackande är väl som en sorts trend som kommer och går, även fast man förstås bör tacka av artighet EN gång. Självklart.

    När jag var liten var det ett fasligt tackande och jag minns med fasa när vi till exempel hade middagsgäster. När det var dags för dem att gå hem höll de på och tackade så vansinnigt många gånger innan de kom iväg, att jag blev helt skrattfärdig. Och likadant gjorde alla som varit gäster hos någon en kväll. Tack för maten, tack för vinet, tack för dittan och dattan. Man skulle helst vinka och ropa tack ända ut till bilen. Sen skulle det tutas en extra gång när det kördes iväg. Ett sista tut-tack.

     
  • At 03 juni, 2006 15:53, Blogger Prinsessmamman said…

    Ja, det får ju inte bli hysteriskt! Min syster är på gränsen! Det tackas flera gånger och om hon fått mat "objuden" undrar hon flera gånger "men är det säkert att det går bra att jag äter här, tack snälla". Lagom är bäst. Men det är viktigt att ha ordet i vokabulären iafl!!

     
  • At 03 juni, 2006 15:55, Blogger Tommy said…

    Att visa tacksamhet är inte helt självklart idag när det mesta är serverat på silverfat. Annat var det förr.

    E måste säga "ja, tack" eller "nej, tack" på förfrågan om han vill ha något och dessutom "tack" när han får något. Det hör till allmän hyfs tycker jag och ger dessutom några enkla pluspoäng både för honom och hans föräldrar som så gärna vill höra att man har väluppfosrade barn :)

     
  • At 03 juni, 2006 16:12, Blogger Prinsessmamman said…

    Ja, visst är det trevligt! Ser fram emot den dagen! =)

    Nåt av det värsta jag vet är när man bjuder barnen i skolan på något och de frågar "hur många får man ta" eller "får man bara en?". Då känner jag för att säga "slipp om det ska låta så, bortskämda unge!"

     
  • At 04 juni, 2006 11:49, Blogger Cissi said…

    Många som ser vår svenska kultur utifrån tycker att vi tackar hit och dit i tid och otid. Ja, så är det kanske, men i så fall är det ett drag jag gillar i vår kultur. Så trevligt att möta varandra artigt och visa respekt. Jag är också väldigt noga med att mina barn ska tacka, och lilltjejen försöker vi lära "kan jag be att få":)

     
  • At 04 juni, 2006 16:08, Anonymous Anonym said…

    Bättre att tacka en gång för mycket än inte alls! :) Vi småsystrar är väluppfostrade!

     
  • At 11 juni, 2006 08:58, Anonymous Anonym said…

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

Skicka en kommentar

<< Home