Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

16 mars 2007

Down the memory lane

Läste en blogg hos Jill och blev plötsligt så nostalgisk.
Melodifestivalen 1989 i Lausanne.
Sverige tävlade med "En dag".
Men vi blev förlorade redan vid förhandsvisningen.
En österrikisk 19-åring med guld i strupen.
Och vilken blick!
Vi blev dö'kära!
Han hette Thomas Forstner.
Nån som minns?

Vi köpte tyska idoltidningar och där fanns adressen till hans fanclub så jag skrev ett brev. Klistrade fast avsändare i form av en sån där adressklisterlapp man köpte i 1000-pack. Där stod även mitt telefonnummer, något som några veckor senare skulle få större betydelse än jag kunde ana.

Kom hem från skolan och mamma sa att det skulle ringa om en stund. Det var nån från Österrike. Jag fattade inget och mamma hade skärrad sagt att jag kom hem "half past 6". Just det - halv 6 kom jag hem och fick vänta ända till halv 7... Jag var supernervös och bänkade mig vid telefonen med tyska och engelska lexikon. Mannen som ringde var Thomas Forstners pappa och ville be mig om en tjänst. Det tog en lång stund innan han på hackig engelska och tyska och jag på hackig engelska och hackig tyska förstod varandra. Det var ju fler än jag som skrivit till honom och många hade skickat med frankerade svarskuvert. Dessa kunde han ju inte posta i Österrike utan undrade om de kunde skicka en hel bunt med svar till mig som jag kunde posta här i Sverige.

Gissa om det var svårt att övertyga alla kompisar om att detta verkligen hänt?!!

8 Comments:

  • At 16 mars, 2007 13:10, Anonymous Anonym said…

    Åh vilket kul minne!!!!

     
  • At 16 mars, 2007 15:47, Anonymous Anonym said…

    Häftigt! :D
    Själv minns jag inte ens honom...
    Men jag var i värsta partyperioden då, så man satt väl inte o kollade melodifestivlen...

     
  • At 16 mars, 2007 15:57, Anonymous Anonym said…

    Jag minns! Det var jag som svarade... 11 år gammal fattade jag knappt ett ord av vad han sa på engelska med tysk brytning. Ropade förtvivlat på mamma som fick ta hand om samtalet. Så här har du ett äkta "vittne" till det hela! Det ÄR sant!

     
  • At 16 mars, 2007 16:07, Anonymous Anonym said…

    Jag minns!! Åh vilken nostalgittripp!! Jag tyckte han var sååå snygg..

     
  • At 16 mars, 2007 16:14, Blogger Prinsessmamman said…

    Annica: En riktig tonårspudding!

    Moster: Ja, du kan väl inte fattat nåt?! =)

    Åsa: Går att kombinera fest och festival!

     
  • At 16 mars, 2007 20:07, Blogger Jill Wegerup said…

    Roligt att du fick en tripp du också. Hur gick det med brevbunten sen då?

     
  • At 16 mars, 2007 21:19, Blogger Prinsessmamman said…

    Jag fick ett brev med signerat kort och en massa fanclubfakta och ett personligt brev med "Wir haben eine andere lösung für das Problem gefunden" ungefär, så jag behövde inte posta nåt. (usch, nu får jag en massa tyskkunniga på mig men jag minns inte alla artiklar längre!)

     
  • At 18 mars, 2007 10:20, Blogger Jill Wegerup said…

    Vilket roligt minne. =)

    tyvärr var han ju med 1991 också med en "Venedig i regn", då hade han växt ifrån sig helt...

     

Skicka en kommentar

<< Home