Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

19 mars 2006

Saxförbud

Jag har aldrig behövt vara orolig för att storasyster ska klippa i något som hon inte får... förrän nu...

Härom veckan var musmattan märkligt hackig i kanten.
Igår förlorade käpphästen sin grimma och Bamses "räknebok" var klippt i små fyrkanter.
I morse hittade jag lillasysters förkläde med alldeles för korta knytband (lillasyster kan inte klippa så storasyster är skyldig även där) och tvättråden var bortklippta från barnens minifåtöljer.

När jag för en stund sen kom in från min promenad ropar lillasyster "färdig" från toaletten. Medan jag torkar henne säger hon:
"Storasyster klippte Stina".
"Va, vad säger du" säger jag förvånad.
"Hon klippte Stina, jag ska visa" säger lillasyster och traskar iväg till lekrummet, plockar fram en blond hårslinga, ca 10 cm lång, som ligger gömd under sängen.

Nu är det saxförbud en lång tid framöver.
Mamman och pappan funderar över vilka fler förbud som ska träda i kraft.
Nån som har något bra förslag?

6 Comments:

  • At 20 mars, 2006 11:52, Anonymous Anonym said…

    Nån gång på 60-talet fick min lillasyster, som var i femårsålders, klipplusta. Vi förstod vad som hade hänt när grannfrun kom illvrålande, puttandes sin också femåriga dotter framför sig. VEM HAR GJORT DET HÄR? gastade hon. Stackars lillflickan som hade haft så vackert, långt hår hade nu en mycket kort pottfrisyr! Trots att alla snabbt sansade sig eftersom det finns gränser för hur arg man får bli på barn, tog det många år innan det förläts helt och fullt.

     
  • At 20 mars, 2006 18:20, Blogger Prinsessmamman said…

    Hjälp! Ja, det är min skräck - att de ska få för sig att klippa sig själva eller varandra... Skulle nog bli ännu argare på andras "ungar" om de klippte mina barn än om mina egna barn gjorde det dock...

     
  • At 21 mars, 2006 13:17, Anonymous Anonym said…

    Det enda pottfrisyr kan omvandlas till för att någotsånär se tidsenligt ut är en sån där mohikanvariant. Typ Angelina Jolies sons frilla. Men på en femårig tjej kanske det inte passar så bra.......

     
  • At 21 mars, 2006 14:13, Blogger Prinsessmamman said…

    Min systers kompis hade en stor tofs i luggen när hon var liten... tills hon satte saxen innanför snodden och klippte... det blev inte så bra frisyr där heller! =)

    Nu har jag inspekterat lilla Stinas frisyr och tur i oturen har hon snedlugg, lite ojämn och uppklippt, så det syntes inte så mycket. Hon slipper "Maddox-frillan" iafl!

     
  • At 30 mars, 2006 00:52, Anonymous Anonym said…

    det är väl inget att bli arg för, de leker ju. Sen att ungarna ser inte ser ut som dockor, det är väl inte så viktigt. Jag hade varit mer orolig för ögonen än längde på luggen ovanför dem.

     
  • At 30 mars, 2006 17:10, Blogger Prinsessmamman said…

    Fast jag vill nog gärna ha mina små dockor intakta! =)

     

Skicka en kommentar

<< Home