Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

22 december 2006

Dubbelpremiär

Idag har jag gjort mitt livs första Janssons frestelse. Min svärmor är världsbäst på att göra så jag har aldrig behövt göra någon. Vill jag bjuda på Jansson någon gång är det bara att ringa svärmor så gör hon en, men nu ska hon göra till julbordet och vi ska ha lillejul hemma i morgon så då tänkte jag att jag skulle testa. Vi får väl se om smaken blir lika god.

Idag har jag också gjort mitt livs första julskinka. Vi brukar sällan vara hemma på jul och ingen av oss är speciellt förtjust i julskinka mer än just på jul så vi har valt bort egen skinka. Eftersom vi ska vara hos oss i år bestämdes att jag skulle göra en egen. Den vägde 2.8 kg och skulle således vara inne i ugnen ca 3 timmar. Efter 4½ tog jag ut den... då hade innertemperaturen stigit till 70 och jag orkade inte vänta längre. (ja, jag vet att det finns färdigkokta men jag tog fel i kyldisken på ICA..).

Nu är griljeringen strax färdig och det ska bli VÄLDIGT SPÄNNANDE att smaka denna tingest i morgon kväll. Har ni tillagat er skinka än?

(Tillägg kl 23.46: Efter en kvarts griljeringstid gick jag nyss ut i köket. Undrade varför skinkan inte fått nån färg. Kom sedan på att jag glömt ströbrödet. Det SKA bli spännade att smaka i morgon... Verkar som om det är läggdags för prinsessmamman nu!)

8 Comments:

  • At 23 december, 2006 08:13, Anonymous Anonym said…

    Detta är varför jag köper min färdig:)
    Hoppas att den smakar iaf. & att janssonsen blev god, jag överlåter Janssonsen till min mammas man då han gör en fantastikt god sådan..

    God jul på er i Prinssesfamiljen.

     
  • At 23 december, 2006 09:48, Anonymous Anonym said…

    Färdig skinka? Finns det??

    Det går nog bra utan ströbröd... det är inte där smaken sitter :)

    God Jul på er!

     
  • At 23 december, 2006 10:29, Anonymous Anonym said…

    Maken ska göra en .... ja, vad faderullan heter det nu på svenska.... "pork roast", grillas i ugn precis som skinka. "Fläskstek"?

     
  • At 23 december, 2006 11:10, Blogger Prinsessmamman said…

    Tommy: Man skär ju ändå bort kanten med det feta! =)

    Matilda: Ja, vad har ni för jultraditioner annars? Nåt med dig hemifrån?

     
  • At 23 december, 2006 13:19, Anonymous Anonym said…

    Ahhhrrrg... jag har glömt av julskinkan...och sillen. Hoppas det inte är nått annat jag glömt.
    Tur att vi ska fira jul borta i år.

     
  • At 23 december, 2006 13:39, Blogger Prinsessmamman said…

    Rumba: Köpa julklappar? =)

     
  • At 23 december, 2006 14:00, Anonymous Anonym said…

    Är på väg hem till "Mormor" (min mamma) nu och ska fixa Jansson, skinka, gran och annat! Ha en skön jul!!

     
  • At 24 december, 2006 13:59, Anonymous Anonym said…

    Vi håller nästan inte på några traditioner alls. Gran, klappar och lite god mat, det är ungefär allt.

     

Skicka en kommentar

<< Home