Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

11 december 2006

Julen? Hoho!

Jag brukar få julkänslor i slutet av september, sätter på "Absolute christmas" och njuter, till människor i min omgivnings stora förtret. Julmusiken har jag lärt mig att skjuta på till november men sen är det raka spåret mot julen! Fast inte i år...

Jag har inte ens köpt hälften av julklapparna, har ingen inspiration och vet inte vad jag ska hitta på för bra och roliga presenter. Ute öser regnet ner och mörkret och rusket får mig inte att få fler julkänslor direkt. Knappt två veckor kvar och det enda som påminner om en stundande jul är ljusstakarna i fönstren och pepparkakshuset med tillhörande tomtar. Resten brukar åka fram några dagar före jul och kommer göra det i år också men det är inget jag längtar efter. Gran har vi inte börjat leta än - alla fina är väl borta när vi får energin åter. Vet inte ens var vi ska ställa den i år, vi har möblerat om sen förra julen.

Julafton ska firas hemma hos oss i år och jag fasar över att behöva griljera mitt livs första julskinka. Tycker ju inte ens att det är speciellt gott... Svärmor fixar Jansson, grönkål och löjrom, mamma ska jag be steka sina specialjulköttbullar och ta med gravad lax. Resten faller nog på mig... så jag får trängas på ICA med alla andra om jag inte börjar planera redan nu och handlar i god tid!

Vad hände med mina julkänslor? Kommer julen till slut ändå? Man börjar ju undra...

10 Comments:

  • At 11 december, 2006 20:04, Anonymous Anonym said…

    Den kommer, när allt kommer omkring och barnens förväntansfulla ögon gnistrar så kommer du nog att få lite feeling. Granen ja, jag tittade mig omkring flera gånger i vardagsrummet igår och ställde mig samma fråga - Vart tusan ska vi ha granen? Har du ngn idé för mitt vardagsrum? Jag ska tänka på ditt och återkommer.

     
  • At 12 december, 2006 09:58, Anonymous Anonym said…

    Ja, du. Du har nog i alla fall lite mer jul där än jag har här. Visst, det finns julgranar i köpcentren, men inte fasiken känns det som jul.

     
  • At 12 december, 2006 11:58, Anonymous Anonym said…

    Åh, så moster behöver inte ta med något mer än julklappar och ett strålande julhumör?! Säg till om det är något jag ska ordna (fast inte någon griljering av julskinkor och dylikt...) :)

     
  • At 12 december, 2006 16:10, Anonymous Anonym said…

    Jo det är nog så att den kommer oavsett om vi vill eller inte....
    Känslan sitter nog i vädret hade det varit 10 minus grader ute å snö då hade man längtat.
    Ja det är vad jag tror iaf:)

     
  • At 12 december, 2006 21:14, Blogger Trollmor said…

    mina julkänslor har regnat bort...

     
  • At 13 december, 2006 18:29, Blogger Prinsessmamman said…

    Peanut: Får fundera på granarna där...

    Matilda: Låter ännu mindre mysigt...

    Moster: Vi ska nog fundera på hur du ska kunna bidra till julbordet!

    Sabina o Trollmor: Håller med er båda...

     
  • At 14 december, 2006 09:28, Anonymous Anonym said…

    Instämmer att vädret är uselt och jag känner igen känslan. Förra året var jag inte alls lika peppad som jag är i år. Men det gick över lagom till julafton som tur var så stå ut. Snart vänder det och du kommer att tindra ikapp med julljusen. Hur går det förrästen med julspelet?

     
  • At 15 december, 2006 13:31, Anonymous Anonym said…

    Jag har hittat en plats åt vår gran, med lite ommöblering. Eran kan ju stå strax innan tv-rummet eller nåt, då ser ni ju den både från tv-rummet och köket eftersom ni har det så öppet och fint hela vägen liksom.

     
  • At 16 december, 2006 13:51, Blogger Prinsessmamman said…

    Cicci: Julspelet flyter på så fint! Barnen sjunger som små änglar och det kommer bli jättebra! Nu kan vi alla sånger också! =)

    Peanut: Det är ju ett alternativ. Annars får den stå utanför kontorsdörren... får se... har ju inte ens köpt nån gran än! =)

     
  • At 18 december, 2006 17:49, Anonymous Anonym said…

    Strålande!!

     

Skicka en kommentar

<< Home