Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

02 april 2006

Mammornas små genier

Storasyster och bästa kompisen Linnéa läser gåtor.
Ur en gåtbok.
Med små bokstäver.

"Jag trodde du bara kunde läsa stora bokstäver" sa mamman till storasyster.

"Linnéa lärde mig de små som jag inte kunde" svarar storasyster.

De läser varannan gåta och när det är Linnéas tur ljudar hon tyst och viskar sedan orden till storasyster som säger högt. Så kommer ett konstigt ord som Linnéa tvekar över. Storasyster ljudar ut ordet som blir "däremot" (betoningen kommer på E!), sen säger hon "jag hjälper Linnéa med de orden hon inte kan"!

Storasyster blir 5 i sommar och Linnéa är året äldre.
Ingen av dem borde över huvud taget kunna läsa än!!

Mammorna är stolta över sina små genier!

8 Comments:

  • At 02 april, 2006 19:49, Anonymous Anonym said…

    Jag är också stolt och minns en gång när mamman var liten (5 år) och satt framför tv:n och plötsligt läser: regionalanyheter =)

     
  • At 03 april, 2006 08:39, Blogger Trollmor said…

    Jaa, då är väl tösabiten ok för sin ålder, hon kan hitta sitt och sonalyckns namn här och där, men inte mer...

     
  • At 03 april, 2006 19:47, Blogger Prinsessmamman said…

    Trollmor: Ja, det räcker så bra så! Lärarna ska ju ha nåt att göra i skolan sen också! =)

    Mormor: Mamman minns faktiskt också, och minns att det var lite svårt med r:en dock!

     
  • At 04 april, 2006 14:35, Anonymous Anonym said…

    Härligt att de är intresserade av att läsa allaredan.

    Milda Matilda

     
  • At 04 april, 2006 20:14, Blogger Prinsessmamman said…

    Ja, det bådar ju gott inför framtiden, att intresset finns. Det är så häftigt att se deras reaktion när de inser vilka portar som öppnas när man knäckt koden.

     
  • At 05 april, 2006 21:59, Blogger Var dags glimtarn said…

    Wow! Verkligen roligt att storasyster knäckt koden med sin väninna, så öppnas en helt ny värld :)

    Min lilla H 5 1/2 håller som bäst på och knäcker den på italienska. Så kan hon lära mig stava sen :)

     
  • At 06 april, 2006 12:59, Blogger Prinsessmamman said…

    Barn är fantastiska!! Tänk om en annan kunde lära sig i samma takt... känner mig bara tröttare och trögare för var dag som går! =)

     
  • At 13 februari, 2007 17:41, Anonymous Anonym said…

    håller på och läser igenom alla inlägg nu (hittade just hit), och måste bara skryta lite med att jag kunde läsa Aftonbladet själv vid tre års ålder..att jag inte förstod vad som menades med "nytt larm om..." är en helt annan sak =)

     

Skicka en kommentar

<< Home