Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

03 augusti 2006

Utmanad av Moster Baba

1) En bok som förändrade ditt liv?
Innan min första förlossning läste jag "Att föda" av Gudrun Abascal. Den gav en helt annan syn på det där med förlossning och det kändes väldigt skönt att veta lite mer än det man fick lära sig under föräldrautbildningen. Sen var det väl inte så mycket boken som det som den ledde till som förändrade mitt liv! Mina älskade ungar!

2) En bok du läst mer än en gång?
Julen 1954 fick min mamma en bok i julklapp som jag sedan fick ärva. Den heter "Reda skandalen, Firran" av Christina Söderling-Brydolf och jag läste den varenda gång jag låg hemma och var sjuk från det jag var 10 till jag blev 25 tror jag! En rolig ungdomsbok som verkligen andas 50-tal. Handlar om två tjejer som får höra att deras älskade lärare (som de kallar Sokrates) ska skiljas och så spionerar de på honom. Får nog leta fram den ur lådan med "sparsaker", dvs gamla dagböcker och sånt och läsa den snart igen!

3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Vill och vill... skulle nog välja golfregelboken! Vore praktiskt att kunna alla regler när man är ute och spelar. Som det är nu förlitar jag mig ständigt till de jag spelar med, var jag ska droppa och när jag slipper pliktslag. Har inte ens boken i min bag så jag kan slå upp... =)

4) En bok som fick dig att skratta?
"Hemma hos Martina" av Martina Haag. Älskar hennes kåserier med hög igenkänningsfaktor. Ett måste för alla småbarnsföräldrar! (mammorna iafl!)

5) En bok som fick dig att gråta?
Har för mig att tårarna rann när jag läste Lisbeth Pippings "Kärlek och stålull" i våras. Vilken fruktansvärd uppväxt hon hade på 60- och 70-talet med en förståndshandikappad mamma.

6) En bok du önskar hade skrivits?
En manual för hur man hanterar trotsiga ungar i alla situationer som FUNKADE!

7) En bok som inte borde skrivits?
"Historien om någon" och "Klåfingerdagen". Två barnböcker som barnen älskar men som jag lyckas prata bort varenda gång de ber mig läsa dem. Klarar inte av dem!

8) En bok du just nu läser?
Har precis avslutat semesterns åttonde bok, "Gåtornas palats" av Dan Brown. Var klart sämre än hans andra tre men inte riktigt så dålig som alla andra säger att den är. I tur ligger nu "Röda vita rosen" och en hel trave med Karin Wahlberg- och Anna Jansson-böcker.

9) En bok du tänkt läsa?
Under studietiden köpte jag en massa böcker på bokreor för att det såg fint ut i hyllan. Tänkte läsa alla "gamla" författare, såväl ryska som vår egen Selma. Böckerna finns numera på antikvariat. Vill inte ens ha dem kvar i hyllan! =)

Sittande på semesterort var det lite klurigt att leta i minnenas arkiv och skulle jag göra listan med tillgång till min egen bokhylla skulle den kanske sett annorlunda ut, men detta är mina svar just i dag. Nu ska jag utmana fem personer att göra sin lilla lista. Trollmor, Stina, Ulle, Madame France och Tommy - orkar ni anta utmaningen?

5 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home