Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

04 augusti 2006

Utmanad av Stina

1) En film som påverkat ditt liv?
Jag såg "Schindlers list" två veckor innan jag skulle besöka Auschwitz. Det var starkt och man bar med sig minnena länge efteråt. Det blev liksom dubbel effekt när man hade filmen och historien i bakhuvudet. Jag har inte orkat se filmen igen.

2) En film du sett mer än en gång?
"Grease", "G", "Top Gun", "Tillbaka till framtiden", "Dirty dancing", "Dansar med vargar", "Fyra bröllop och en begravning"... you name them! Jag har en viss förmåga att "leva" med filmer och se dem om och om igen. "Grease" kollade jag och min bästis på 4 gånger i veckan under en sommar!

3) En film du skulle vilja ha med på en öde ö? (ja, det finns biograf där)
Nämnda "Fyra bröllop och en begravning" får mig alltid att må bra!

4) En film som fick dig att skratta?
"Notting Hill", speciellt Spike!

5) En film som fick dig att gråta?
Sen jag fick barn har jag fått mycket lättare att gråta och kan nog klämma fram en tår så fort det blir lite sorgligt om det skulle behövas, speciellt om det är sjuka eller bortrövade barn med i filmen. Sen grät jag till eftertexterna i "Cry freedom" som handlar om Steven Biko där det rullades upp namn på en massa sydafrikaner som avrättades under apartheid. "Höstlegender" har jag också fällt många tårar till, tom på bio!

6) En film du önskar att DU regisserat?
"Under Toscanas sol". En riktig feelgood film. "Helens små underverk" är också jättemysig.

7) En film som aldrig borde filmats?
Pianot. Usch vilken kass film! Och hon hade så otäck röst, hon som pratade.

8) En film du nyligen sett?
Kollade på den märkliga filmen med Jennifer Aniston och Jake Gyllenhaal som gick på tv i förrgår, "The good girl". Har sett den förut upptäckte jag i inledningsscenen men kom inte ihåg ett enda dugg, så vi såg om den. Fast den var inte speciellt bra...

Några fler som vill anta utmaningen så får ni gärna göra det, och meddela mig när ni är klara med er lista så jag får läsa!!

2 Comments:

  • At 04 augusti, 2006 23:38, Blogger Stina Lilja said…

    Pianot som är SÅÅÅ bra! Skulle kunna ha den som en av mina favoritfilmer, gillar känslan i den.

     
  • At 05 augusti, 2006 17:25, Blogger Prinsessmamman said…

    Jo, jag vet många som gillar den så jag tänkte lägga in en parentes med "nu får jag nog många efter mig" men brydde mig inte om det för jag tänkte att det kan generera kommentarer istället! =)

     

Skicka en kommentar

<< Home